Roman Hauser
Problematyka identyfikacji ofiar katastrof
Outline of issues connected with the identification of victims 
  of catastrophes
Z Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej AM w Gdańsku
Kierownik: dr hab. Z. Szczerkowska - profesor AM
Coraz częściej zdarzające się katastrofy o wymiarze międzynarodowym, 
  z akcentowanym progresywnie czynnikiem terrorystycznym (ostatnio zamachy terrorystyczne 
  na terenie Stanów Zjednoczonych A.P. 11.09.2001 r.), zmuszają do pilnego podjęcia 
  działań na obszarze dotyczącym zagadnień organizacyjnych związanych z problematyką 
  identyfikacji ofiar katastrof. Opracowanie dotyczy tej problematyki. Przedstawiono 
  w nim w schematycznym ujęciu propozycje rozwiązań, które odnoszą się do działań 
  organizacyjnych na szczeblach: regionalnym, krajowym jak i międzynarodowym, 
  związanych z szeroko pojętym zagadnieniem identyfikacji ofiar katastrof.
Catastrophes on an international scale with an increasingly 
  pronounced terrorist factor (for example, the terrorist attacks in the United 
  States of America on September 11, 2001) are occurring with increasing frequency. 
  This fact compels the international forensic medical community - especially 
  at the present moment - to undertake coordinated and rapid measures in the area, 
  closely related to our profession, of issues connected with problems of identifying 
  the victims of catastrophes. To date organizational issues have not been harmonized 
  to the required at an international level degree. The subject has been raised 
  frequently at congresses and symposiums of forensic medicine. The real and present 
  danger of catastrophes at a national and regional level demands the adoption 
  of rapid organizational activities at these levels too. Because the victims 
  of such catastrophes are often of various nationalities, these activities also 
  demand urgent organizational harmonization in keeping with established international 
  norms. The following article addresses this issue. It contains propositions 
  in outline with the aim of presenting them to discussion. These suggestions 
  refer solely to organizational activities on the regional, national, and international 
  levels, connected with the issue of identification in the broad sense of the 
  word. 
Słowa kluczowe: identyfikacja, katastrofy, ofiary katastrof.
Key words: identification, catastrophes, victims of catastrophes.
Wstęp
Sprawa dotycząca działań organizacyjnych związanych z problematyką 
  identyfikacji ofiar masowych katastrof nie uległa dotychczas w międzynarodowej 
  skali wymaganej unifikacji (5, 8, 9, 10, 18). Dyskutowano nad nią na forum kongresowych 
  i sympozjalnych spotkań medyków sądowych (3, 4, 7, 13). Była ona wiodącym tematem 
  Konferencji "Wypadki Zbiorowe (Katastrofy) w Praktyce Sądowo-Lekarskiej i Kryminalistycznej" 
  (Jastrzębia Góra, maj 1981 r.) (16). Uchwalona wówczas rezolucja została przekazana 
  do Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa oraz kompetentnym resortom. Stałe 
  niebezpieczeństwo katastrof o zasięgu krajowym czy regionalnym wymaga ciągłego 
  doskonalenia działań organizacyjnych także na tym polu. Zważywszy częsty udział 
  w obecnych katastrofach społeczności różnych narodowości powinny one zmierzać 
  do unifikacji postępowania, która byłaby zgodna z poszukiwanymi światowymi standardami. 
  W podejmowanych próbach znormalizowania w międzynarodowej skali działań 
  identyfikacyjnych w przypadku zbiorowych wypadków śmiertelnych wielokrotnie 
  podnoszono sprawę konieczności wprowadzenia jednolitego modelu postępowania 
  oraz potrzeby międzynarodowej współpracy wielospecjalistycznych ekip identyfikacyjnych, 
  operujących w zakresie organizacyjnym i technicznym według ustalonego schematu 
  (2, 4, 6, 11, 12, 13, 16, 19). Postulowano powołanie przez Międzynarodową Akademię 
  Medycyny Sądowej i Społecznej komitetu, którego zadaniem byłoby opracowanie 
  tego modelu i utworzenie międzynarodowej listy specjalistów z zakresu identyfikacji 
  (12, 16). Podkreślano znaczenie, jakie na obszarze szeroko pojętego zagadnienia 
  identyfikacji oraz przy ustalaniu przyczyn katastrof odgrywają wysokie medyczno-sądowe 
  kwalifikacje (1, 17). Zwracano uwagę na konieczność dysponowania w badaniach 
  identyfikacyjnych pełną pulą istotnych informacji, kładąc przy tym nacisk na 
  dostępność do informacji zgromadzonych w bankach danych DNA (14, 15). Usystematyzowanie 
  sfery organizacyjnej w przypadku ustalania tożsamości zmarłych w masowych 
  katastrofach nabrało szczególnego znaczenia w ostatnich latach, w których spotykamy 
  się coraz częściej z pochłaniającymi znaczne ilości ofiar aktami terrorystycznymi: 
  przykładowo w zamachu na samolot Boeing w Lockerby (1988 r.) zginęło 270 osób, 
  w ataku terrorystycznym na World Trade Center w Nowym Jorku (11.09.2001 r.) 
  śmierć poniosły 2822 osoby. Groźba tych zamachów dotyczy także naszego Kraju, 
  który od niedawna znajduje się w strukturach NATO i pełni w nich określoną rolę. 
  Wprowadzenie jednolitych zasad organizacyjnych na wszystkich etapach postępowania 
  identyfikacyjnego dałoby gwarancję szybkości i skuteczności jego przebiegu jak 
  też wykluczyłoby ewentualność działań chaotycznych i improwizacyjnych, które 
  towarzyszą zwykle pierwszemu okresowi tego postępowania (14). Na potrzebę wspólnych, 
  zintegrowanych działań medyków sądowych w przypadku masowych katastrof wskazuje 
  pośrednio także definicja katastrofy wg Światowej Federacji Towarzystw Medycyny 
  Stanów Nagłych i Katastrof: "zdarzenie powodujące tak masowe szkody i ofiary, 
  że wysiłki i środki którymi dysponuje społeczność objęta katastrofą nie wystarczają 
  do jej opanowania, w związku z czym niezbędna jest pomoc z zewnątrz".
Propozycje rozwiązań
Podstawowy skład ekip identyfikacyjnych
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna pierwszego etapu działalności (interwencyjna 
      ekipa identyfikacyjna działająca na miejscu katastrofy):
   
  
  
  - 
    
koordynator (specjalista medycyny sądowej); 
   
  
  
  - 
    
medyk sądowy;
   
  
  
  - 
    
kryminalistyk;
   
  
  
  - 
    
antropolog;
   
  
  
  - 
    
operator sprzętu fotograficznego;
   
  
  
  - 
    
operator źródeł światła;
   
  
  
  - 
    
protokolant dla obsługi medyka sądowego;
   
  
  
  - 
    
protokolant dla obsługi kryminalistyka;
   
  
  
  - 
    
pracownicy obsługi technicznej ;
   
  
  
  - 
    
pracownicy służby transportowej;
   
  
  
  - 
    
pracownicy służby pogrzebowej;
   
  
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna drugiego etapu działalności (ekipa 
      identyfikacyjna działająca w zakładach badawczych). W tym etapie uczestniczy 
      druga ekipa identyfikacyjna, w składzie jak ekipa interwencyjna poszerzonym 
      o specjalistów z innych dziedzin: 
   
  
  
  - 
    
odontologii; 
   
  
  
  - 
    
radiologii; 
   
  
  
  - 
    
hemogenetyki; 
   
  
  
  - 
    
chemii i toksykologii (broń chemiczna); 
   
  
  
  - 
    
bakteriologii i wirusologii (broń biologiczna); 
   
  
  
  - 
    
psychologii (ułatwienie kontaktu z identyfikującymi ofiary katastrofy 
      ich bliskimi);
   
  
a ponadto o:
  
  - 
    
laborantów sekcyjnych;
   
  
  
  - 
    
personel całego zaplecza laboratoryjnego.
   
  
(w przypadku znacznej ilości ofiar wymagane jest zwielokrotnienie 
  składu ekip, a w sytuacjach szczególnych ich poszerzenie o specjalistów 
  z innych dziedzin).
Wyposażenie ekip identyfikacyjnych
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna pierwszego etapu działalności:
   
  
  
  - 
    
niezbędny, klasycznie stosowany sprzęt, zabezpieczony w specjalnych skrzyniach: 
      odzież i materiały ochronne, podstawowe narzędzia specjalistyczne, nośniki 
      informacji, materiały pomocnicze;
   
  
  
  - 
    
sprzęt specjalistyczny (aparat fotograficzny, kamera video, lampy stacjonarne, 
      przenośne komputery, dyktafony, środki łączności).
   
  
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna drugiego etapu działalności:
   
  
 
   
    poza wyposażeniem przedstawionym w punkcie poprzednim, 
      aparatura i sprzęt wymagane do przeprowadzenia koniecznych, różnokierunkowych, 
      specjalistycznych badań.
    
     
  
Schemat postępowania z udziałem ekip identyfikacyjnych
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna pierwszego etapu działalności:
   
  
  
  - 
    
jak najszybsze stawienie się ekipy na miejscu katastrofy;
   
  
  
  - 
    
stały jej kontakt z ekipą identyfikacyjną uczestniczącą w drugim etapie 
      działalności (patrz niżej);
   
  
  
  - 
    
pokwadratowanie terenu wg metod archeologicznych oraz wykonanie jego szkicu 
      wzbogaconego dokumentacją fotograficzną i dokumentacją video;
   
  
  
  - 
    
dokładne udokumentowanie umiejscowienia zwłok, fragmentów zwłok, śladów 
      biologicznych, rzeczy znalezionych na zwłokach i w ich otoczeniu;
   
  
  
  - 
    
fachowe zabezpieczenie ciał, śladów biologicznych i rzeczy oraz oznakowanie 
      worków (torebek, kopert), w których będą transportowane do specjalistycznych 
      zakładów;
   
  
  
  - 
    
kontakt ze służbą pogrzebową.
   
  
  
  - 
    
ekipa identyfikacyjna drugiego etapu działalności:
   
  
  
  - 
    
szczegółowo udokumentowane badania medyczno-sądowe zwłok z udziałem 
      całego składu ekip identyfikacyjnych, celem ustalenia: 
   
  
  
  - 
    
przyczyny zgonu, czasu zgonu, mechanizmu zgonu (badania makroskopowe, 
      histopatologiczne, chemiczno-toksykologiczne, bakteriologiczno-wirusologiczne);
   
  
  
  - 
    
tożsamości denata z uwzględnieniem badań morfologicznych i hemogenetycznych; 
    
   
  
  
  - 
    
dokładnie udokumentowany opis odzieży denata oraz rzeczy znalezionych 
      przy denacie i w jego otoczeniu oraz ich specjalistyczne badania medyczno-sądowe, 
      kryminalistyczne, biologiczne i chemiczne, dotyczące w szczególności 
      oceny: 
   
  
  
  - 
    
charakteru uszkodzeń odzieży i przedmiotów;
   
  
  
  - 
    
rodzaju zabrudzeń stwierdzonych na powierzchni tych rzeczy;
   
  
  
  - 
    
znalezionych w ich obrębie artefaktów;
   
  
  
  - 
    
uwidocznionych śladów biologicznych (np. tkanek, biologicznej kontaminacji);
   
  
  
  - 
    
śladów prochu i osmaleń; 
   
  
  
  - 
    
śladów substancji chemicznych;
   
  
  
  - 
    
tworzenie z dokumentowanych spostrzeżeń baz danych;
   
  
  
  - 
    
stały kontakt z rodzinami ofiar ze ścisłym dokumentowaniem uzyskiwanych 
      od nich informacji i tworzeniem z nich baz danych;
   
  
  
  - 
    
dostępność w każdej chwili do całej wymaganej dla celów identyfikacyjnych 
      dokumentacji: medycznej, stomatologicznej, osobowej i tworzenie z nich 
      baz danych; 
   
  
  
  - 
    
integracja wyników przeprowadzonych badań z informacjami uzyskanymi na 
      temat uczestników katastrofy.
   
  
 
Ryc. 1. Model organizacji działania ekip identyfikacyjnych.
Fig. 1. Organizational model for the operations of identification teams.
Model organizacji działania ekip identyfikacyjnych (ryc. 1)
  
  - 
    
łączność centrum dowodzenia kierowanego przez prokuratora z:
   
  
  
  - 
    
kierownikiem właściwego terytorialnie "regionalnego centrum identyfikacyjnego", 
      utworzonego w oparciu o zakład medycyny sądowej, pełniącym jednocześnie 
      w centrum identyfikacyjnym funkcję koordynatora działania ekip identyfikacyjnych; 
    
   
  
  
  - 
    
naczelnikiem właściwego regionalnie zakładu kryminalistyki; 
   
  
  
  - 
    
kierownikiem służby pogrzebowej; 
   
  
  
  - 
    
łączność koordynatora z naczelnikiem zakładu kryminalistyki i kierownikiem 
      służby pogrzebowej;
   
  
  
  - 
    
łączność między koordynatorem a podległymi mu członkami ekip identyfikacyjnych 
      pierwszego i drugiego etapu działalności;
   
  
  
  - 
    
łączność koordynatora, za pośrednictwem centrum dowodzenia, z kierownikami 
      najbliższych terytorialnie "regionalnych centrów identyfikacyjnych" ujętych 
      w "krajowej sieci identyfikacyjnej" a w uzasadnionych przypadkach z "krajowym/międzynarodowym 
      centrum identyfikacyjnym";
   
  
  
  - 
    
natychmiastowe stawienie się całego składu interwencyjnej ekipy identyfikacyjnej 
      pierwszego etapu działalności (interwencyjnej ekipy identyfikacyjnej) na 
      uzgodnione między centrum dowodzenia a koordynatorem miejsce oraz transport 
      z tego miejsca ekipy identyfikacyjnej do miejsca katastrofy; 
   
  
  
  - 
    
jak najszybsze stawienie się całego składu ekipy identyfikacyjnej drugiego 
      etapu działalności do centrum identyfikacyjnego z wykorzystaniem, w zależności 
      od sytuacji, własnych środków transportu bądź też na zasadach z poprzedniego 
      punktu;
   
  
  
  - 
    
udział w postępowaniu identyfikacyjnym, w przypadku katastrof o zasięgu 
      międzynarodowym, specjalistów z krajów z których pochodzą ofiary, uwarunkowany 
      (12, 16): 
   
  
  
  - 
    
pełnieniem przez nich funkcji informacyjno-konsultacyjnej;
   
  
  
  - 
    
znajomością realiów kraju pochodzenia ofiary (np. cechy odzieży, jej producenci 
      itp.);
   
  
  
  - 
    
znajomością klasyfikowania danych medycznych, stomatologicznych i osobowych;
   
  
  
  - 
    
znajomością języka ofiar które przeżyły katastrofę;
   
  
  
  - 
    
wpływem psychicznym na osoby żyjące (kwestia zaufania);
   
  
  
  - 
    
koniecznością stałej łączności z macierzystymi instytucjami pozostającymi 
      w kontakcie z bliskimi ofiar katastrof.
   
  
  
  - 
    
utrzymywanie przez koordynatora stałej łączności między ekipą identyfikacyjną 
      pierwszego etapu działalności a ekipą identyfikacyjną drugiego etapu działalności 
      i przekazywanie w ten sposób wszelkich informacji dotyczących ilości śmiertelnych 
      ofiar oraz innych okoliczności warunkujących strategię przewidywanych działań, 
      w tym ukierunkowanie badań diagnostycznych;
   
  
  
  - 
    
przekazywanie przez koordynatora uzyskanych od ekip identyfikacyjnych 
      danych do centrum dowodzenia, dla wstępnego wytypowania tożsamości ofiar 
      katastrofy i znalezienia ich bliskich, którzy będą brali udział w ostatecznym 
      rozpoznawaniu zwłok w centrum identyfikacyjnym;
   
  
  
  - 
    
transport zwłok po zakończeniu prac interwencyjnej ekipy identyfikacyjnej 
      do centrum identyfikacyjnego;
   
  
  
  - 
    
transport rzeczy: odzieży, rzeczy osobistego użytku, artefaktów do centrum 
      identyfikacyjnego i w zależności od potrzeb i uwarunkowań ich pozostawienie 
      w centrum identyfikacyjnym bądź przekazanie do zakładu kryminalistyki;
   
  
  
  - 
    
zapewnienie w centrum identyfikacyjnym komfortowych warunków osobom bliskim 
      ofiarom katastrof, szczególnie w trakcie rozpoznawania zwłok, oraz maksymalnie 
      sprawne przeprowadzenie działań administracyjnych (karty/akty zgonu) i działań 
      związanych z wydawaniem zwłok;
   
  
  
  - 
    
wykonanie specjalistycznych badań diagnostycznych: medyczno-sądowych, 
      kryminalistycznych, biologicznych, bakteriologiczno-wirusologicznych, chemiczno-toksykologicznych;
   
  
  
  - 
    
pełne udokumentowanie wszystkich przeprowadzonych badań, archiwizacja 
      dokumentacji i sporządzenie z niej komputerowej bazy danych dotyczącej katastrofy;
   
  
  
  - 
    
przekazanie, zgodnie z obowiązującą procedurą, całej dokumentacji organom 
      prowadzącym czynności dochodzeniowo-śledcze (prokuratura).
   
  
(przedstawione w modelu organizacji działania ekip identyfikacyjnych 
  hierarchiczne zależności będą wynikały wyłącznie z priorytetów związanych z 
  zaistniałą sytuacją).
Działania konieczne do podjęcia
  
  - 
    
Ustalenie zasad międzynarodowej współpracy dotyczącej identyfikacji ofiar 
      katastrof.
   
  
  
  - 
    
Utworzenie postulowanych w przeszłości (12):
   
  
  
  - 
    
międzynarodowej listy specjalistów od spraw identyfikacji;
   
  
  
  - 
    
ujednoliconego systemu postępowania identyfikacyjnego. 
   
  
  
  - 
    
Zapewnienie w koniecznych przypadkach bezzwłocznej pomocy interwencyjnej 
      ze strony ekip identyfikacyjnych funkcjonujących w sieci krajowych/międzynarodowych 
      jednostek zajmujących się problematyką identyfikacyjną: zakładów medycyny 
      sądowej oraz zakładów kryminalistyki.
   
  
  
  - 
    
Intensyfikacja badań naukowych na całym polu problematyki katastrof, z zaakcentowaniem 
      badań związanych z szeroko pojętym zagadnieniem identyfikacji.
   
  
  
  - 
    
Zagwarantowanie pełnego wyposażenia, w tym w nieodzowną aparaturę naukowo-badawczą 
      i sprzęt, zakładów medycyny sądowej oraz zakładów kryminalistyki działających 
      wspólnie w "krajowej/międzynarodowej sieci identyfikacyjnej", zapewniającego 
      w przypadku katastrof ich całkowitą wydolność diagnostyczną.
   
  
  
  - 
    
Prowadzenie stałej współpracy naukowej pomiędzy zakładami tworzącymi "krajową/międzynarodową 
      sieć identyfikacyjną" ze stałą wymianą naukowych doświadczeń (sympozja, 
      konferencje) i zagwarantowaniem bezpośredniej dostępności do informacji 
      dotyczących wdrożonych już metod badawczych.
   
  
  
  - 
    
Utworzenie "krajowego/międzynarodowego centrum identyfikacyjnego" oraz 
      "regionalnych centrów identyfikacyjnych" z usankcjonowaniem ich istnienia 
      w państwowych strukturach administracji.
   
  
  
  - 
    
Uzyskanie środków finansowych umożliwiających realizację przedstawionych 
      zadań: 
   
  
  
  - 
    
struktury odpowiadające za bezpieczeństwo narodowe;
   
  
  
  - 
    
ramowe programy Unii Europejskiej, NATO.
   
  
  
  - 
    
Przekonanie osób odpowiadających za powodzenie przedsięwzięcia o jego 
      znaczeniu i przejęcie przez wybrane osoby patronatu nad jego realizacją.
   
  
  
  - 
    
Podjęcie mądrych i skutecznych kroków, inspirowanych właściwą oceną faktycznego 
      niebezpieczeństwa. 
   
  
Piśmiennictwo
1. Andreas-Ludwicka B., Wojda-Gradowska U, Stańczyk R., Młodziejowski 
  B.: Tok postępowania i uwagi na temat identyfikacji ofiar katastrofy lotniczej 
  na Okęciu. Arch. Med. Sąd. i Krym. 1981, 31/4, 241-249. - 2. Andreas-Ludwicka 
  B., Iwaszkiewicz A., Kowalik J., Ludwicki K., Młodziejowski B., Stańczyk R., 
  Wojda-Gradowska U.: Identifizierung der Opfer von Massenkatastrophen. Krimin. 
  Forens. Wiss. 1984, 55, 89-93. - 3. Barrès D., Durigon M., Ceccaldi P.F.: 
  Algorithme d’identification des victims de grandes catastrophes. XXXVIIeme 
  Congrès International de Langue Francaise de Médecine Légale et de Médecine 
  Sociale. Paris, 17-20 Mai, 1983. - 4. De Valck E.: The dentist as a DVI-team 
  member: the interpol disaster victim identification philosophy. 16th 
  Meeting of the International Association of Forensic Sciences. Montpellier, 
  September 2-7, 2002. - 5. Dürwald W.: Organisatorische Fragen des gerichtsmedizinischen 
  Einsatzes bei Masssenunfällen. Wiss. Z. d. EMU Greifswald. 1977, 26, 37-42. 
  - 6. Dürwald W.: Zur gerichtsmedizinischen Zusammenarbeit verschiedener Länder 
  im Katastrophenfall. XII Kongress der Internationalen Akademie für Gerichtliche 
  und Soziale Medizin. Wien, 17 - 22 Mai, 1982. - 7. Geserick G., Strauch H., 
  Lignitz E., Dürwald W.: Gerichtsmedizinische Erfahrungen bei Massenunfällen. 
  67. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Rechtsmedizin. Kloster Banz, 
  20-24 September, 1988. - 8. Hauser R.: Ein Organisationsvorschlag zur Identifizierung 
  von Massenunglücksopfern. Rechtsmedizin. 2002, 12/4, 311. - 9. Hazen R. J., 
  Phillips C.E.: Field disaster identification: preparation-organisation-procedures. 
  Forensic Science Training Unit, FBI Academy, Quantico, Virginia, 1982. - 10. 
  McMeekkin R.R.: An organizational concept for pathologic identification in mass 
  disasters. Aviat Space Environm. Med. 1980, 51. 999-1003.
11. Michalodimitriakis E.: Aspects of medico-legal coordination 
  during mass disaster. The Twin Meetings of the Pan American Association of Forensic 
  Science and The Firs World Meeting of Police Surgeons and Medical Officers. 
  Wichita, Kansas, August 10-14, 1987. - 12. Milcinski J.: Tentative de systématiser 
  la coopération internationale en matière d’identification des victims des 
  accidents de masse. Acta Médicinae Légalis et Socialis, 1980, 30/2, 39-52. - 
  13. Polsko-Szwedzka Konferencja Policji Państwowych n/t Organizacji Akcji Ratowniczych 
  w Przypadku Katastrof Morskich. Gdańsk, 29 czerwiec 1999. - 14. Prinz M., Shaler 
  R.: Der Terroranschlag auf das World Trade Center und die resultierenden rechtsmedizinischen 
  Aufgaben. Rechtsmedizin. 2002, 12/4, 255-256. - 15. Prinz M.: DNA Untersuchungstrategien 
  in New York City, Erfolge und Einfluss der DNA Datenbank. Rechtsmedizin. 2002, 
  12/4, 256. - 16. Raszeja S.: Zagadnienia organizacyjne udziału medycyny sądowej 
  w badaniu zbiorowych wypadków śmiertelnych. Wypadki Zbiorowe (Katastrofy) w 
  Praktyce Sądowo-Lekarskiej i Kryminalistycznej. Jastrzębia Góra, 11-12 maj 1981; 
  także Problemy Kryminalistyki. 1982, 155, 90-97. - 17. Raszeja S.: Rola medyka 
  sądowego przy ustalaniu przyczyn wypadków o poważnych następstwach. Problemy 
  Kryminalistyki. 1980, 147/148, 622-627. - 18. Rotzscher K., Solheim T.: Forensisch-odontostomatologische 
  Verfahren der Identification, w Leopold D.: Identifikation unbekannter Toter-Interdisciplinäre 
  Methodik, forensische Osteologie. Lübeck, Schmidt-Romhild. 1998, 355-448. - 
  19. Van den Bos.: International cooperation in disaster victim identification. 
  XII Kongress der Internationalen Akademie für Gerichtliche und Soziale Medizin. 
  Wien, 17-22 Mai, 1982.
 
Adres autora:
Katedra i Zakład Medycyny Sądowej 
ul. Curie Skłodowskiej 3a
80-210 Gdańsk
 
 
	
	
	
					
		Print